Topp 9 Internet företags modeller

När det gäller att inrätta ett Internetbaserat företag, är nyckeln till framgång att identifiera rätt affärsmodell. Dock kan resultaten variera från en person till en annan på grund av vissa faktorer. De faktorer som du bör tänka på när man väljer den lämpligaste affärsmodellen inkluderar din kompetens, erfarenhet, din personlighet, dina önskemål, hur mycket tid och kapital du kan ägna till verksamheten.

Följande är de topp 9 online affärsmodeller. De är beprövade affärsmodeller som är lyckas gång på gång.

1. Att sälja nedladdningsbara produkter

Att sälja produkter i digital form som är nedladdningsbara på Internet är den snabbast rörliga varan bland Internetföretag. Produkten kan vara e-böcker, programvara, musik, filmer, bilder och dataspel. Som entreprenör kan du vara den som skapar produkten eller så kan du köpa produkten och sälja den med vinst. Du kan sälja produkten själv eller samarbeta med återförsäljare för att öka distributionskanaler. Denna typ av affärsmodell har lågt kapitalutlägg, höga vinstmarginaler och fungerar bäst när du kan sälja produkten i volymer. Utgifter i denna topp 10 Internet affärsmodell är minimal eftersom processen för produktleverans helt automatiserad.

2. Dotterbolagsmarknadsföring

I denna modell, marknadsför du varor och tjänster från en annan person. Det liknar multi-level marknadsföring för icke-internetbaserade företag. För att  börja med denna Internet affärsmodell, måste du först äga en webbplats. Du skapar sedan länkar från din webbplats till webbplatsen för verksamheten vars produkt du marknadsför. Du får betalt när en besökare på din webbplats klickar på och köper en produkt på webbplatsen du marknadsför. Tredje parts webbplatser som hanterar betalningsprocessen ser till att du får betalt.

3. AdSense modellen

AdSense modellen är bland de klart beprövade affärsmodeller, eftersom det är en av Googles främsta inkomstkällor. Allt du behöver göra är att registrera dig för tjänsten och sedan kommer Google strategiskt placera Google annonser på dina webbsidor. Google betalar dig varje gång någon klickar på en annons på din webbplats. För bästa resultat, måste du få trafiken att växa på din webbplats med hjälp av olika sökmotoroptimering teknik.

4. Klicka per åtgärd (CPA modell)

Klicka per åtgärd (CPA) affärsmodell är en avvikelse från dotterbolags-marknadsföring. Du får betalt när länkar från din webbplats går till en annan webbplats -och de vidtas en viss åtgärd på den slutliga webbsidan. Personen kanske endast behöver för att registrera sig till en e-postlista, prenumerera på ett gratis nyhetsbrev eller gå med i en gratis e-learning utbildningsmodul. Nyckeln till framgång här är att du och annonsörerna har kommit överens om betalning och villkor … därav namnet kostnad per åtgärd. Detta är en ny Internet affärsmodell som växer i popularitet eftersom det är lättare att få dina möjliga kunder att abonnera på en gratistjänst än det är att få dem att köpa en produkt.

5. Medlemskaps modellen

Denna beprövade affärsmodell handlar om att få besökare på din webbplats att betala en regelbunden avgift för att få tillgång till information eller tjänster som du har tillgängliga. Detta är en populär modell för många av de större Internetföretagen såsom webbplatser för vanliga tidningar, tidskrifter och branschorganisationer. Den största fördelen med denna modell är att du har en konsekvent inkomst.

6. Att bygga en e-postlista

Här får du så många människor som möjligt att ansluta sig till din e-postlista, varefter du regelbundet skicka ut information om en viss nisch. Du kan sedan lägga dotterbolags länkar och CPA annonser för att öka din inkomst. I denna affärsmodell, skicka bara till människor som prenumererar på tjänsten eftersom du kan riskera att bli svartlistad eller som spam e-post av internetleverantörer.

7. Nisch innehållande webbplatser

Nisch innehållande webbplatser är webbplatser som byggts upp kring för att ge vederhäftig information om ett visst ämne. Trafik till din webbplats kommer att fortsätta att växa eftersom fler människor anser att din webbplats är en av de främsta inom ditt område. Du kan sedan använda webbplatsens synlighet för att marknadsföra dina produkter medan du fortsätter ge bra kvalitetsinnehåll som lockade besökare till din webbplats i första hand. Dina besökare är mer mottagliga för ditt försäljningsbudskap-eftersom de litar på dig.

8. Blogg modellen

Blogga fungerar liknande till nisch innehållande webbplatser i att du tar ett ämne och fokuserar din blogg på det området. Den största skillnaden är att en blogg är ofta mer interaktiv än en nisch webbplatsens även om du kan ha en blogg på din webbplats.

9. Internet tjänstemodellen

Detta är en av de äldsta modellerna och även om det är ett mättat marknadssegment, är det en av de beprövade affärsmodellerna. Här säljer man olika Internetrelaterade tjänster som webbhotell, SEO tjänster och andra e-handelslösningar.

Related posts