Prisjämförelsesajter på nätet

En prisjämförelsesajt är ett behändigt verktyg för konsumenter som vill köpa varor eller tjänster, oavsett om de i slutändan handlar på nätet eller i den fysiska handeln. Enligt en färsk undersökning från USA jämför hela 80 procent av konsumenterna priser på nätet innan de faktiskt handlar. Även i Europa och Sverige används sajter, såsom Prisjakt, Pricerunner och mer nischade prisjämförelsesajter, exempelvis Momondo och Trivago, för att få tag på det man söker till bästa möjliga pris.

Bra shopping när det gäller elektronik, fritid, hem, resor, skönhet och sport kan du även hitta på Shopt.se.

Vad är en prisjämförelsesajt?

En prisjämförelsesajt kan sägas vara en slags sökmotor som konsumenter använder för att filtrera och jämföra produkter, baserat på pris, egenskaper, recensioner med mera. Majoriteten av sajterna listar produkter från flera olika handlare, men de säljer inte själva några produkter. Istället tjänar de vanligtvis sina pengar genom till exempel affiliatemarknadsföring.

Så började det

Den första prisjämförelseagenten som blev allmänt känd hette BargainFinder och utvecklades av Accenture (som på den tiden hette Andersen Consulting). Sajten skapades som ett experiment av ett team med forskaren Bruce Krulwich i spetsen 1995 och publicerades utan förvarning till de e-butiker som jämfördes. Den första kommersiella shoppingagenten hette Jango och skapades av startup-företaget Netbot. 1997 köptes Netbot av Excite. En annan pionjär inom prisjämförelseteknologin var Junglee som snabbt köptes upp av Amazon.

Runt 2010 började prisjämförelsesajterna hitta vägen in på tillväxtmarknaderna, såsom CompareXpress i Singapore, Baoxian i Kina, Jirnexu i Malaysia och AskHanuman i Thailand. På senare år poppar alltfler nischade sajter upp och det finns nog snart en prisjämförelsesajt för allt!

Teknologin

Det finns flera olika sätt att samla in prisinformation från handeln och ofta används en kombination av någon av följande metoder:

  • Det kan göras i direktkontakt med handlarna. Butiksägare som vill att deras produkter listas på sajten tillhandahåller då sina egna listor över produkter och priser och sedan matchas de mot databasen. Detta möjliggörs genom en blandning av informationsextraktion, logik och mänsklig arbetskraft.
  • Sajterna kan samla in information genom en matningsfil. Då delger handlarna sin prisinformation elektroniskt i ett förutbestämt format. Sedan importeras informationen av sajten. En del företag fungerar som en mellanhand mellan handlarna och prisjämförelsesajterna för att de inte ska behöva importera information från många olika handlare. Affiliatenätverk, såsom TradeDoubler, LinkShare och Commission Junction samlar information från flera handlare och ger det till prisjämförelsesajterna.
  • Ett annat sätt är att ”crawla” webben efter prisinformation. Detta innebär att prisjämförelsesajterna skannar handlarnas hemsidor själva för att få tag på priserna, istället för att förlita sig på att handlarna själva lämnar in uppgifterna. En del mindre sidor använder denna metod för att hitta priserna direkt.
  • Crowdsourcing är ännu en metod som kan användas. Det låter sökmotorn samla in data från nästan vilken källa som helst utan svårigheterna med att bygga en ”spindel” eller logistiken med att ordna med matningsfiler. Sajter som använder sig av detta tillvägagångssätt förlitar sig på att besökarna bidrar med prisinformation. Ofta lockar man här med priser, pengar eller andra incitament.

Affärsmodeller

Den typiska prisjämförelsesajten tar inte ut någon avgift av sina användare. Betalningen får de istället av företagen som finns listade på sidan på ett eller annat sätt. Till exempel kan de få betala en avgift för att få stå listade på sajten, men det kan också vara så att de betalar för när någon klickar sig in till dem via sajten, när någon köper något eller registrerar sig hos företaget.

Related posts