Danska e-butiker expanderar till den svenska marknaden

E-handel blir alltmer populärt i alla de nordiska länderna och samtliga länder har även exempel på företag som expanderar till varandras marknader. De senaste åren har flera danska företag utvidgat sin försäljning på den svenska marknaden. Länderna är både lika varandra kulturellt och språkligt och har nära till varandra geografiskt, vilket förstås underlättar handeln mellan dem. I Danmark är Norden den viktigaste exportmarknaden och av de nordiska länderna är Sverige det viktigaste, enligt en rapport från Dansk Ehrverv (den danska motsvarigheten till Svensk Handel) 2014.

Exempel på intressanta danska e-nykomlingar på den svenska marknaden

Den danska trendsättaren 2trendy är ett av de företag som hyfsat nyligen gjort entré på den svenska marknaden. Företaget säljer kläder till män och riktar sig framför allt till unga trendiga killar som vill klä sig i det senaste modet. De erbjuder bland annat fri frakt när man handlar för över 599 kronor och gratis byten. Dessutom kan de lämna en prisgaranti, vilket innebär att de matchar priset om kunden skulle hitta samma vara till ett billigare pris någon annanstans.

Ännu ett danskt e-handelsföretag som nyligen bestämt sig för att satsa på Sverige är tvättserviceföretaget Washa. De startade upp år 2014 i Köpenhamn med en idé om att hämta kundernas smutstvätt och sedan leverera den, nytvättad och fin. Efter en bra start i hemlandet och en investering från Berendsen omsätter nu företaget 1 miljon danska kronor i månaden och nyligen körde alltså verksamheten även igång i Sverige med Malmö som första stad ut.

Tillväxt för den danska e-handeln

Den danska e-handeln har, liksom övriga nordiska länders, växt under de senaste åren. I juli 2016 passerade man för första gången 100 miljarder danska kronor i e-handeln på ett år, enligt Dansk Ehrverv. Henrik Hyltoft, organisationens marknadsdirektör kallade detta för en milstolpe, men i intervjun med nättidningen e-handel.se nämner han även problematiken med konkurrensen från utländska e-handelsföretag. Danska webbutiker har det generellt svårare att pressa priserna så mycket som behövs för att locka utländska konsumenter, bland annat på grund av landets momsregler.

Nyckeln till framgång i andra nordiska länder

Går du själv i tankar om att expandera din webbutik till något av de andra nordiska länderna? Enligt en artikel i Internetworld är det fem saker som bör finnas på plats för att man ska lyckas:

  1. Lär känna landets vanligaste betallösningar. Svenskar brukar föredra att betala via faktura, danskar med Dankort, norrmän med kort och finnar med internetbank. Att erbjuda flera alternativ är naturligtvis det bästa.
  2. Översätt webbutiken till kundspråket. Viktigast av allt är att kunderna får ett välkomnande på sitt eget språk och att det inte känns maskinöversatt, därför är det bäst om någon som för närvarande är bosatt i landet anlitas för att översätta sidan.
  3. Se över så att utcheckningen fungerar för kunden utifrån hur det ser ut i dennes land. Detta löses bäst åter genom att man låter någon som bor i landet och brukar handla online få testa utcheckningen. Till exempel kan det vara en dålig idé att be danska kunder om deras personnummer vid utcheckningen, eftersom de inte lika gärna som svenskar lämnar ut detta.
  4. Om du brukar be kunderna om att bli medlemmar för att avsluta sitt köp i Sverige är det inte en lika bra idé i övriga nordiska länder.
  5. Var noga med att ha öppna kontaktuppgifter till ditt företag på hemsidan. Ange gärna en vanlig gatuadress om möjligt. I till exempel Danmark kan en box-adress väcka misstankar om blufföretag.

Viktigt att tänka på om du funderar på att expandera till Norge är att de inte är medlemmar i EU och har andra tullregler än övriga nordiska länder.

Related posts